wersja kontrastowa A A A

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU – 31 MAJA 2020

29 maja 2020

“Chrońmy dzieci przed manipulacjami producentów,
aby ustrzec je przed używaniem tytoniu”

Od dziesięcioleci przemysł tytoniowy celowo stosował spójne, agresywne i dobrze umotywowane praktyki, aby zainteresować młodzież wyrobami tytoniowymi. Wewnętrzne dokumenty branżowe ujawniają dogłębne badania i kalkulacje, mające na celu przyciągnięcie nowej generacji użytkowników. Proces ten zaczyna się od zaprojektowania produktu po kampanie marketingowe mające na celu zastąpienie milionów dotychczasowych użytkowników, umierających każdego roku z powodu chorób związanych z używaniem wyrobów tytoniowych, nowymi konsumentami – młodymi ludźmi.

W odpowiedzi na systematyczne, agresywne i kontynuowane od lat taktyki przemysłu tytoniowego i pokrewnego w celu przyciągnięcia nowego pokolenia użytkowników, Światowy Dzień Bez Tytoniu 2020 wprowadza kampanię antymarketingową umożliwiając młodym ludziom zaangażowanie się w walkę z tym groźnym i wpływowym przeciwnikiem.

Tegoroczna światowa kampania ma następujące cele:

* Obalenie mitów i naświetlenie taktyk manipulacji stosowanych przez przemysł tytoniowy i pokrewne, w szczególności taktyk marketingowych skierowanych do młodzieży, obejmujących m.in. wprowadzanie “nowatorskich” produktów, smaków i innych atrakcyjnych właściwości.

* Wyposażenie młodych ludzi w rzetelną wiedzę na temat produktów tytoniowych oraz powiązanie działań przemysłu tytoniowego z intencją, aby przywiązać obecne i przyszłe pokolenia od produktów tytoniowych i pokrewnych.

* Umożliwienie autorytetom (w popkulturze, mediach społecznościowych, w domu lub w klasie) obrony młodych ludzi oraz promowanie zmian poprzez angażowanie ich w walkę z marketingiem tytoniowym.

W JAKI SPOSÓB PRODUCENCI WYROBÓW TYTONIOWYCH I AKCESORIÓW POKREWNYCH MANIPULUJĄ MŁODYMI LUDŹMI?

* Stosowanie atrakcyjnych dla młodych ludzi smaków w wyrobach tytoniowych i pokrewnych, takich jak wiśnia, guma balonowa, wata cukrowa, które prowokują do lekceważenia zagrożeń dla zdrowia związanych z ich używaniem.

* Eleganckie wzornictwo i atrakcyjność produktów, które stają się łatwe w użyciu i łudząco przypominają inne produkty (np. akcesoria w kształcie pamięci USB lub pudełka cukierków).

* Promowanie produktów jako „mniej szkodliwych” lub „czystszych” alternatyw dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te twierdzenia.

* Sponsoring gwiazd/influencerów i konkursy sponsorowane przez markę promujące wyroby tytoniowych lub pokrewne (np. influencerzy w mediach społecznościowych).

* Marketing w punktach sprzedaży często odwiedzanych przez dzieci, w tym ustawianie w pobliżu produktów/akcesoriów tytoniowych słodyczy, przekąsek lub napojów gazowanych i obietnica premii dla sprzedawców. Zapewnienie przyciągających uwagę warunków ekspozycji produktów (w tym dostarczanie materiałów marketingowych i witryn sprzedawcom detalicznym).

* Sprzedaż “na sztuki” papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych w pobliżu szkół, co czyni je tanimi i łatwo dostępnymi, także ​​dla młodszych uczniów.

* Pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i streamingach online.

* Automaty do sprzedaży tytoniu w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, atrakcyjnie reklamowane i eksponowane oraz omijające przepisy dotyczące sprzedaży nieletnim.

* Spory sądowe mające na celu podważenie zasadności przepisów ograniczających używanie tytoniu i wyrobów pokrewnych (w tym etykiet ostrzegawczych, ekspozycji punków sprzedaży oraz przepisów ograniczających marketing kierowany do młodych ludzi – w szczególności przepisów zakazujących sprzedaży i reklamy wyrobów tytoniowych i akcesoriów w pobliżu szkół).

WEZWANIE DO DZIAŁANIA

Świat nie może sobie pozwolić na to, by kolejne pokolenia były zwodzone manipulacjami przemysłu tytoniowego pozornie promującego wolność wyboru, w rzeczywistości zapewniającego sobie nieprzerwane źródło zysku, nie zważając na miliony ludzi każdego roku płacących za ten wybór życiem.

WHO zachęca autorytety –  popkultury, mediów społecznościowych, domowe lub szkolne – które mają wpływ na młodzież, do wspierania jej w działaniach demaskujących manipulacyjne praktyki producentów mających na celu stworzenie nowego pokolenia użytkowników tytoniu i wyrobów pokrewnych. Musimy umożliwić młodym ludziom stawienie czoła przemysłowi tytoniowemu, kwestionując jego politykę i świadomie odmawiając używania jego produktów.

Liczne materiały do pobrania na stronach WHO:
World No Tobacco Day – 31 May 2020
Materiały dot. Światowego Dnia Bez Tytoniu

Drukuj

Informacja o Ochronie Danych i plikach cookies

Szanowny Użytkowniku,
zanim zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji.

Przetwarzanie danych osobowych

Od dnia 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, tzw. RODO). Zgodnie z ww. przepisami przygotowaliśmy dla Państwa informację o zasadach przetwarzania przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną Państwa danych osobowych. Zapraszamy do zapoznania się z nią na stronie: http://pwisbydgoszcz.pl/.

Ciasteczka (cookies), itp.

Nasz serwis wykorzystuje ciasteczka (tzw. “cookies”), czyli małe pliki tekstowe wysyłane do komputera odwiedzającego identyfikujące go w sposób potrzebny do uproszczenia i przyspieszenia działania serwisu. Ciasteczka nie zawierają żadnych danych osobowych, są też nieszkodliwe dla komputera, jak również dla użytkownika. Każdy użytkownik może je wyłączyć w ustawieniach własnej przeglądarki, ograniczając jednak tym samym funkcjonalność serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym, w każdej chwili możesz zmienić te ustawienia.